Man in het onderwijs: Sander Gordijn

Kleutermeester Sander Gordijn (27) staat sinds 2010 voor groep 2 van CBS Het Kompas in Meppel. Daarnaast is hij ICT coördinator en geeft hij workshops aan leerkrachten over het gebruik van tablets en educatieve apps in de klas. Op zijn website MeesterSander.nl reviewt hij deze apps.

‘Mijn eerste eigen kleuterklas nam ik over van twee juffen. Een groepje bezorgde ouders klopte aan bij de directeur: ‘wat moet zo’n broekie voor de klas? En óók nog eens een man.’ Na twee weken had ik hun vertrouwen gewonnen. Op de havo zat ik tussen de jongens met mijn profiel Natuur en Techniek, maar het werkaanbod trok me totaal niet. In die tijd gaf ik voetbaltraining aan 8-jarigen en zo kwam de pabo in beeld. Eenmaal daar was ik meteen verkocht. Toch kon ik tijdens de kleuterstage mijn ei niet kwijt. Ik moest de regeltjes van de juf volgen. Dat is nu wel anders. Ik zet de klas op zijn kop: ga ik lege dozen halen bij de fietsenwinkel op de hoek en bouwen we kastelen in de klas. Of we maken een spontaan uitstapje naar de dierenwinkel en komen terug met een goudvis. Ik kan al mijn energie en ideeën kwijt. Waar ouders eerst aan me moesten wennen, vragen ze nu juist of hun kind bij mij in de klas mag. Ze waarderen wat ik doe.

‘Dat contact met ouders en kinderen maakt werken met kleuters heel gaaf.’

Ik nodig jongens van de pabo uit om te laten zien hoe leuk het is om te werken met kleuters. Je moet namelijk sterk in je schoenen staan om als man dit beroep te kiezen. ‘Wanneer ga je nu eens naar de bovenbouw?’, bleven mensen vragen, alsof kleutermeester zijn niet voor vol wordt aangezien. Daarnaast heb ik maar vijf mannelijke collega’s, op een school met zeshonderd leerlingen. Drie kleuterjuffen zijn momenteel zwanger, en ja, dan gaat het op het schoolplein over kolven en babyvoeding. Dan ga ik gauw een balletje trappen met de kinderen.

‘Als het weer over kolven gaat, dan ga ik voetballen.’

Hoewel meesters wat stoerder zijn, vind ik niet dat juffen verplicht moeten gaan voetballen, ofzo. Dat is geforceerd. Daarentegen zit ik natuurlijk net zo goed in de zandbak en verwissel ik natte broeken, dat hoort erbij. Simpelweg meer mannen voor de klas zou ideaal zijn. Zij hebben een andere manier van omgaan, een ander wereldbeeld. In hoofdlijnen is iedere klas hetzelfde, de regels van het onderwijs moeten gevolgd worden. Wat kinderen bijblijft is de persoonlijke insteek van de leerkracht en daarom is diversiteit zo belangrijk. Het leukste aan kleutermeester zijn is dat je echt onderdeel bent van het gezin. De kinderen maken mij iedere dag mee, ik behoor tot hun wereldje. Een Italiaanse vader die voorheen bij de directeur had gestaan, trakteerde me pas geleden op een zelfgemaakte cappuccino in de klas. Stond hij daar melk te kloppen om tien voor half negen ‘s ochtends. Dat contact met ouders en kinderen maakt werken met kleuters heel gaaf.’

Auteur: Emma Verweij

Deel Man in het onderwijs: Sander Gordijn

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Over KindVak nieuws

KindVak werkt met een aantal vaste redacteuren, die ons redactieteam vormen. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar gastredacteuren.

De verantwoording voor ingebrachte teksten liggen bij de auteurs van deze teksten.

Het redactieteam van KindVak

Lees het nieuws per categorie

Beurs nieuws

Branche nieuws

Meld je aan voor de KindVak nieuwsbrief

Waar ontvang jij je updates het liefst?

Natuurlijk spelen! Tips & tricks voor duurzame & groene buitenspeelruimtes

Spelenderwijs leren en ontdekken, dat gun je ieder kind! Daarom realiseren wij bij Van Vliet Duurzaamhout veilige, groene buitenruimtes. Of je nu kiest voor

Nepnieuws in de klas: kinderen kritisch laten kijken naar wat zij lezen op internet

Fake news, we kunnen er niet meer omheen. Maar hoe leer je kinderen kritisch te kijken naar alles wat het internet biedt?

Hoogbegaafde kinderen hebben ook aandacht nodig

Hoogbegaafde kinderen, een zege voor de leerkracht? Ze zijn snel, helpen soms andere kinderen en daarom richten leerkrachten hun aandacht vaak op de kinderen