Dit artikel is een uittreksel uit KVM-1 2022. Lees het hele magazine hier!
Communiceren met een glimlach, we weten én kunnen het. Toch vergeten we het af en toe, zeker in een tijd waarin er zoveel niet mag. Hoe blijven we positief en wat kunnen we doen zodat je werkplezier blijft ervaren? Wendy sprak met Verena en Lianne van Timemanagement Kinderopvang en met Ton Vogels van klanq.nl.
‘We leggen inderdaad vaak de nadruk op het negatieve, op wat níet kan’, vertelt Ton. ‘Tegen een kind bij een drukke straat zeggen we: ‘Niet oversteken!’ Terwijl het veel beter werkt om het gedrag te benoemen dat je graag wilt zien: ‘Blijf op de stoep staan’.
Verbinding en vertrouwen
‘Positief communiceren is vanuit verschillende invalshoeken belangrijk’, zegt Lianne. ‘Allereerst om goed voor jezelf te zorgen. Positieve communicatie draagt bij aan groei en er ontstaat meer ruimte om te kijken naar de talenten van kinderen en collega’s.’
‘Ook is het belangrijk pedagogisch professionals bewust te maken van hun verantwoordelijkheid. Er speelt zoveel in de maatschappij en in de branche, logisch dat de professionals dit meenemen in hun werk’, zegt Verena. ‘De kunst is om als PM’er bij jouw eigen verantwoordelijkheid te blijven en de ander te vertrouwen. Door tijd te investeren in de samenwerking met collega’s kan ook de verantwoordelijkheid op de groep goed verdeeld worden. Dit geeft rust en ruimte om te genieten van de kinderen, dat geeft energie en straal je uit naar collega’s. Dit maakt de samenwerking positief, effectief en plezierig. Deze positieve sfeer op de groep voelen de kinderen, zij hebben daar voelsprieten voor. Ook spiegelen de kinderen de professionals en zo creëer je een positieve, veilige basis waarin de kinderen ontspannen en met plezier kunnen groeien.’
Timemanagement
Maar wat als er even geen werkplezier wordt ervaren maar vooral werkdruk? ‘Bij werkdruk hebben de pedagogisch medewerkers (PM’ers) vaak het idee geen regie te hebben over de tijd of te weinig tijd te hebben voor de werkzaamheden die van ze verwacht worden’, zegt Lianne. ‘Door bewust te kijken naar hoe je omgaat met je tijd en op welke manier je deze benut, gericht op positiviteit en effectiviteit, krijgen de pedagogisch professionals meer regie over hun tijd. Het is voor pedagogisch professionals bijvoorbeeld belangrijk dat er ruimte is om weer naar de kinderen te kunnen kijken. Dit kan al door 5 minuten per dag heel bewust tussen de kinderen te gaan zitten, te genieten van dat moment. Alles wat je aandacht geeft groeit en dat maakt iedereen gelukkig(er).’
Dit artikel is geschreven door Wendy Meerbeek, www.meersocial.nl. Meer weten over Timemanagement Kinderopvang? Je vindt de dames op het Netwerkplein tijdens KindVak 29 september – 1 oktober in Den Bosch!