Eet- en drinkproblematiek en logopedie

Logopedie houdt zich naast spraak- en taalproblemen ook bezig met het behandelen van eet- en drinkproblematiek. Dit wordt ook wel preverbale logopedie genoemd. Volgens het Nederlands Jeugdinstituut gaan bijna 400.000 kinderen in Nederland naar een kinderdagverblijf, waar zij gemiddeld drie eet- en drinkmomenten hebben. Van alle kinderen tussen de tien maanden en twee jaar, heeft één op de vijf problemen met eten, drinken en/of slikken. De prevalentie van deze problemen neemt af naarmate de kinderen ouder worden, maar sommige kinderen hebben hulp nodig van een logopedist.

In april 2018 is een vragenlijst naar 46 kinderdagverblijven in Nederland verstuurd. Op basis van deze vragenlijst kwam naar voren dat zo’n 85% van de ondervraagde pedagogisch medewerkers op kinderdagverblijven zich er niet van bewust is dat logopedie zich ook richt op eet- en drinkproblematiek bij jonge kinderen.

Tijdens het eten en drinken houdt het kind zich bezig met eten van de lepel, kauwen van vaster voedsel en drinken uit een fles, beker of met behulp van een rietje. Alle begin is moeilijk, maar oefening baart kunst. Bij sommige kinderen is oefenen alleen echter niet genoeg. Dan hebben ze hulp nodig van een logopedist.

Wanneer niet ingegrepen wordt door een logopedist, kunnen er naast stoornissen in de groei, ook gedrags- en communicatieproblemen ontstaan. Daarom is het belangrijk dat het onderwerp bekend wordt onder pedagogisch medewerkers, die een signalerende functie hebben. In samenwerking met de logopedist, kunnen kinderen tijdig behandeld worden voor deze problematiek. Ook kan de logopedist een informerende rol vervullen naar ouders en omgeving. Naast het voorbeeld van Pim zijn er ook andere voorbeelden die in de praktijk voor kunnen komen, zoals regelmatig verslikken, rood aanlopen tijdens het drinken uit de fles en het weigeren van voeding door af te weren met de handen. Natuurlijk kunnen deze situaties een keer voorkomen, want eten en drinken leer je door het te doen. Indien het probleem zich echter systematisch voordoet, is het raadzaam om het in de gaten te houden en mogelijk ouders en collega’s in te lichten. Eventueel kan er dan via de huisarts of het consultatiebureau een logopedist ingeschakeld worden. Er is niet veel nodig om eet- en drinkproblematiek te constateren. Het enige wat u als pedagogisch medewerker kunt doen, is de kinderen tijdens de eet- en drinkmomenten observeren. Wanneer behoefte is aan meer informatie, kunt u een logopedist benaderen bij u in de buurt. Zo kunt u samen de beste zorg bieden aan het kind.

Voor meer informatie kunt u kijken op de site www.prelogopedie.nl of mailen naar m.treurniet@fontys.nl.

Pim kreeg op de leeftijd van 10 maanden voor het eerst broodkorstjes. Hij beet er een stukje vanaf en al sabbelend met zijn tong kwam het achter in zijn mond terecht. Daarop begon hij te kokhalzen en het leek alsof hij stikte, vertelde zijn moeder. De ouders probeerden het een aantal weken opnieuw, maar dit bleek tevergeefs. Op de leeftijd van 17 maanden at hij nog steeds enkel gemalen voeding en bij het zien van vaste voeding, begon Pim te huilen. De ouders gingen naar de logopedist en de interventie werd gestart, met als doel het kauwen op gang te brengen. De logopedist begon met zachte voeding die snel uit elkaar valt en later werd opgebouwd naar vastere voeding. Uiteindelijke kon Pim meedoen met gezinsmaaltijden, waarbij de voeding geprakt werd.

Bron: Van den Engel-Hoek, L. et al (2011). Eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen. Assen: van Gorcum.

Deel Eet- en drinkproblematiek en logopedie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Over KindVak nieuws

KindVak werkt met een aantal vaste redacteuren, die ons redactieteam vormen. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar gastredacteuren.

De verantwoording voor ingebrachte teksten liggen bij de auteurs van deze teksten.

Het redactieteam van KindVak

Lees het nieuws per categorie

Beurs nieuws

Branche nieuws

Meld je aan voor de KindVak nieuwsbrief

Waar ontvang jij je updates het liefst?

Hoe vergroot je het plezier in je werk?

Werken in de kinderopvang kan van tijd tot tijd stressvol zijn. Hoe vergroot je het plezier in je werk? Er is een initiatief: Plezier

Een (buiten)wereld vol beweging

Dit artikel is een uittreksel uit KindVakMagazine 3-2021. Klik hier om het helemaal te lezen! Bewegend leren, waarom is dat zo belangrijk? Wendy sprak

De gelukkige pm’er

Gelukkig in je werk, hoe doe je dat? Veel pedagogisch medewerkers worden vooral gelukkig van het contact met kinderen, maar je kan meer doen!