Man in het onderwijs: Rob Verboom

In dit derde en laatste deel van de portretreeks gaat KindVak opnieuw op zoek naar de mannen van het onderwijs en de kinderopvang. Een bedreigde soort, want in slechts vijftien procent van de gevallen staat er een man voor de klas. De kinderopvang kan rekenen op een schamele één tot zes procent aan mannelijke pedagogisch medewerkers. Wie zijn de (kleuter)meesters, peuterleiders en BSO medewerkers die moedig het heersende stigma doorbreken?

Rob Verboom (24) liep drie jaar stage op Montessorischool de Cilinder in Alkmaar en staat sinds 2014 voor groep 1/2.

‘Op school noemen ze me ‘een bijzondere diersoort’. Mijn enige mannelijke collega is de conciërge en op de pabo zat ik ook tussen de vrouwen. Ik denk dat veel mannen op hun 18e weinig ervaring hebben gehad met kinderen en dat is juist de leeftijd waarop je een beroepskeuze gaat maken. ‘Vrouwen zorgen voor kinderen’, geldt nog steeds in de maatschappij. Daarom bellen ouders bijvoorbeeld eerder hun nichtje dan hun neefje om op hun kinderen te passen. Op mijn 15e deed ik mijn eerste ervaring op met lesgeven aan kinderen, toen ik assisteerde bij jiu-jitsu klassen. Dat zorgde ervoor dat ik voor de pabo koos. Mijn eerste dag op kleuterstage was ik bloednerveus, maar de tweede dag ging ik overstag. Als dwarse havo-leerling kon ik al niet stilzitten en ook nu ben ik liever niet in een stille klas. Nou, dan zit je bij de kleuters perfect op je plek. Ze leren niet alleen rekenen en taal, maar ook de basis zoals omgangsnormen en wat warm en koud is. Er gebeurt veel op een dag.

‘Als we gaan kleuren, dan print ik kleurplaten van Star Wars en de Teenage Mutant Ninja Turtles.’

Ik vind het niet meer dan natuurlijk dat een kind iets leert van vrouwen én mannen. Ouders zijn over het algemeen heel blij met me. Zeker als een kind zijn vader weinig ziet, bijvoorbeeld door een scheiding, reageren ze dankbaar. Het kind heeft dan blijkbaar toch veel baat bij een man in zijn of haar leven, ook al is dat op school. ‘Je bent net een soort tweede papa’, zei een jongetje eens tegen me. Dat is toch prachtig?
Ik geef ‘s avonds vechtsport aan kinderen en bejaarden, maar ook op school ben ik in voor een spelletje judo. Tijdens het buitenspelen laat ik veel meer toe dan mijn collega’s. Van een beetje trekken en klimmen word ik niet benauwd. Als we gaan kleuren, dan print ik kleurplaten van Star Wars of de Teenage Mutant Ninja Turtles. Ik werk in een heel close team en we kunnen over vrijwel alles praten, maar het is niet zo dat ik even lekker met mijn collega’s kan bijkletsen over de nieuwste games. Bij die dames gaat het voornamelijk over baby’s, afvallen en zwangerschap. Maar goed, ik heb natuurlijk altijd mijn vrienden nog. Mijn directe collega is een ervaren leerkracht en ik leer veel van haar. Ik doe wat in me opkomt. Als een kind een verhaal vertelt, dan wil ik daarmee spontaan gaan knutselen. Na een kwartier in de kring gezeten te hebben, ben ik alweer bezig met het volgende. Soms spring ik van de hak op de tak en moet ik mezelf in toom houden. Mijn collega daarentegen zet alles netjes op papier. Dat is niet mijn sterkste kant. Op de pabo wordt gehamerd op papierwerk en er is te weinig vrijheid in opdrachten. Stel dat je niet van knutselen en schilderen houdt, maar een ster bent met hout, dat zou je daarmee moeten kunnen werken. Ook binnen het onderwijs zou meer ruimte moeten zijn voor experimenteren. Natuurlijk moet het papierwerk op orde zijn, maar je moet geen kindermanager worden.’

Auteur: Emma Verweij

Deel Man in het onderwijs: Rob Verboom

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Over KindVak nieuws

KindVak werkt met een aantal vaste redacteuren, die ons redactieteam vormen. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar gastredacteuren.

De verantwoording voor ingebrachte teksten liggen bij de auteurs van deze teksten.

Het redactieteam van KindVak

Lees het nieuws per categorie

Beurs nieuws

Branche nieuws

Meld je aan voor de KindVak nieuwsbrief

Waar ontvang jij je updates het liefst?

Afscheid van de excellente school

Wat houdt het predikaat ‘excellent’ nu eigenlijk in? Krijgen kinderen daar excellent onderwijs of blinkt zo’n school uit in maar een of twee aspecten?

Onderwijsraad wijst op noodzaak digitalisering onderwijs

Zowel de PO-raad als de Onderwijsraad zijn pleitbezorgers voor betere toepassing van digitalisering in het onderwijs. Essentieel in deze snel veranderende digitale samenleving!

Curriculumherziening: Hoog tijd en hard nodig

Op 14 mei publiceerde curriculum.nu hun voorstellen voor de herziening van het huidige curriculum PO en VO. KindVak Magazine bekeek de voorstellen, wat is