Met armen over elkaar je mond dichthouden is verleden tijd

Schrijver en journalist Mark van der Werf werkte een blauwe maandag als leerkracht op een basisschool, maar hield het door onder andere de hoge werkdruk voor gezien. Inmiddels kennen we hem als Meester Mark: niet vanwege zijn wijlen onderwijscarrière, maar van zijn boeken met bevlogen verhalen van leerkrachten over vroeger en nu. Én van zijn populaire Facebookpagina, die als inspiratie dient voor Van der Werf’s nieuwste boek.

Sinds Meester Mark vier jaar geleden is begonnen met het posten van foto’s van kinderlogica, van humoristische briefjes aan de juf tot verrassend logische antwoorden op toetsvragen, heeft hij meer dan 100.000 likes op Facebook en Instagram. Dagelijks krijgt hij een stuk of tien foto’s toegestuurd van leerkrachten die goudeerlijke berichtjes, creatieve ingevingen of grappige foutjes ontdekken van hun leerlingen tijdens hun werk. ‘Ik reken het goed!’, wordt er vaak gegrinnikt in de commentaren. Het succes van zijn Facebookpagina inspireerde Van der Werf voor zijn vierde boek, dat – niet zo toevallig – ‘Meester Mark rekent het goed’ heet. Met deze verzameling leukste kinderlogica uit eigen archief, slaat Van der Werf een andere weg in dan met zijn vorige boeken.

‘Leer ook zélf van hetgeen je je klas leert’

Beeld
Na het uitkomen van Van der Werf’s eerste boek ‘Meester Mark draait door’ (2014) over de werkdruk in het basisonderwijs, heeft hij jaarlijks een nieuw boek uitgebracht. In ‘Meester Mark vraagt door’ (2015) spreekt Van der Werf leerkrachten over hoe zij juist overleven onder die werkdruk en in ‘Meester Mark graaft door’ (2017) gaat hij op reis door vijftig jaar basisonderwijs. Van der Werf’s nieuwste boek ‘Meester Mark rekent het goed’ heeft een heel andere insteek. Toch zijn er raakvlakken met de drie voorgangers. Hoewel de auteur voor die drie boeken onderzoek deed door talloze leerkrachten te interviewen, vertellen volgens hem in ‘Rekent het goed’ juist de beelden een verhaal over het basisonderwijs van nu. ‘Als ik de afbeeldingen bekijk, dan valt mij op dat leerkrachten en leerlingen op een losse en openhartige manier met elkaar omgaan’, zegt Van der Werf. Zo schrijft een kind heel eerlijk: ‘Mijn oma is doodgegaan en daarom kan ik niet goed opletten.’ ‘In de reacties op Facebook zie ik dat zulke openheid wordt gestimuleerd: het voor jezelf opkomen, je mening geven en je grenzen aangeven. Niet meer met de armen over elkaar zitten en je mond houden.’

Werkdruk
Die assertiviteit mist soms nog bij leerkrachten zelf, vindt Van der Werf. ‘Ik denk weleens: ‘kom op: vergeet dat zelf ook niet te zijn’. Als het om de hoge werkdruk gaat, wordt er nogal eens naar de politiek gewezen, maar je moet niet verwachten dat alleen zij jouw werkdruk kan oplossen.’ Het is daarom belangrijk dat leerkrachten zélf proberen te leren van wat zij hun kinderen leren, meent Van der Werf. Hij stopte in het onderwijs omdat hij schrok van de administratieve werkdruk en daarnaast vond hij zichzelf simpelweg geen goede meester. ‘Ik ben geen hoogleraar die de wijsheid in pacht heeft, maar ik heb met talloze leerkrachten gesproken. Het is belangrijk om voor jezelf op te komen, want het werk is nooit klaar met dertig leerlingen in je klas.’ Tijdens het schrijven van ‘Graaft door’ ontdekte hij dat vroeger niet alles beter was. ‘Het is van alle tijden dat leerkrachten moeten vechten voor verbetering. In de jaren ‘70 kwamen de eerste leesmoeders: voorheen nog ondenkbaar. Net als het deeltijd werken, waarvan men het in de jaren ‘80 belachelijk vond. Er was moed en vasthoudendheid voor nodig om deze dingen te realiseren. Als je nu tegen te veel werkdruk aanloopt, moet je niet bij de pakken neerzitten. Het is belangrijk dat je daar zelf aan werkt.’

Missie
Er is inmiddels een vervolg van ‘Rekent het goed’ in de maak en er komt nog een leesboek, dat zal gaan over ouders en hun perikelen rondom school. Van der Werf heeft geen bepaalde missie met zijn boeken. ‘Het is niet mijn bedoeling uit te leggen hoe je les moet geven. Door bijvoorbeeld te praten met leerkrachten over de leuke en minder leuke dingen van het vak, wil ik laten zien wat er allemaal gebeurt buiten het lesgeven om. De klas is een samenleving in het klein en daar zijn een hoop interessante, grappige en ontroerende verhalen over te vertellen.’

Auteur: Emma Verweij

Deel Met armen over elkaar je mond dichthouden is verleden tijd

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Over KindVak nieuws

KindVak werkt met een aantal vaste redacteuren, die ons redactieteam vormen. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar gastredacteuren.

De verantwoording voor ingebrachte teksten liggen bij de auteurs van deze teksten.

Het redactieteam van KindVak

Lees het nieuws per categorie

Beurs nieuws

Branche nieuws

Meld je aan voor de KindVak nieuwsbrief

Waar ontvang jij je updates het liefst?

Spelen met Spullen: de meerwaarde van ‘loose parts’ bij het buitenspelen

Spelen met spullen, zeker buiten, activeert en motiveert kinderen meer. Spullen zijn onderdelen waarvan de kinderen zelf de toepassing kunnen kiezen, zoals takken, buizen,

Klas voor de Toekomst op KindVak!

Op de beurs laat Johan Hof, samen met lokale leerlingen, zien hoe er op een vooruitstrevende basisschool gewerkt en geleerd wordt. Onder de noemer

De combinatiefunctionaris

Roy Frederiks is combinatiefunctionaris Sport voor de Brede school in Veldhoven. Over hoe de verbinding tussen PO en verschillende (sport) diensten effectief en nuttig