In maart van dit jaar veranderde onze wereld compleet. Een crisistijd waarin kinderopvangcentra moesten sluiten en er veel vragen maar geen antwoorden waren. Een tijd die er ook voor zorgde dat we, ondanks de fysieke afstand, zo dicht bij elkaar stonden. Want, ondanks alle veranderingen en onzekerheid levert deze periode ook iets moois op.
Renate, algemeen manager kinderopvang De Kresj in Wijk bij Duurstede
‘Wat de situatie ook is, we kunnen het aan!’
‘Ondanks de opschudding van het bericht dat de kinderopvang per direct moest sluiten en de dreiging van corona, stond ons team er de volgende dag om de opvang vorm te geven. Om en om draaiden ze diensten en de rest werd vanuit huis geregeld, wat fijn was voor medewerkers met kinderen. In deze situaties moet je er voor elkaar zijn.’
‘De opvang voor schoolgaande kinderen heeft ook bij De Kresj plaatsgevonden. Zo konden we leerkrachten ontzien van deze opvang. Ook voor de kinderen was het fijn.’
Creativiteit in coronatijd
‘Als manager leer je creatief omgaan met nieuwe situaties. Zo ontvangen we geen ouders in ons pand. Dit was even wennen maar het werkt prettig. We zijn in overleg of we deze manier van halen en brengen moeten aanhouden of dat we versoepeling gaan aanbrengen. Zo ook kijken we opnieuw naar de grootte van de groepen. De fysieke rondleidingen zijn vervangen door een filmpje. We hebben ouders betrokken en geïnformeerd en dat heeft gezorgd voor veel begrip en ondersteuning.’
Nancy, algemeen manager kinderopvang De Harlekijn in Leersum
‘Het belang van de kinderen staat altijd voorop’
‘Vanaf het eerste moment was zichtbaar hoe flexibel we binnen onze kinderopvang zijn. Het belang van kinderen staat in elke situatie voorop. Op scholen zijn onze medewerkers gaan helpen op de noodopvang en organisaties als BOINK, RIVM en de GGD gaven ons duidelijke richtlijnen. Tegelijkertijd heerste er ook onrust en onzekerheid. De hele wereld had vragen en niemand had het antwoord.’
‘Warm’ contact
‘Het team mist het directe contact, ouders komen niet meer binnen. Juist in de kinderopvangbranche is het zo belangrijk dat er een warme overdracht is. Tijdens een rondleiding waarbij je alleen van buitenaf de groep kunt bekijken is toch anders, je mist de sfeer op onze opvang.’
‘Er is positief gereageerd op onze transparante communicatie. Zo ontvingen we van ouders een taart en verschillende lieve kaartjes. Ook onze oudercommissie speelt een grote en waardevolle rol in dit hele proces. We leren enorm veel en durven na te denken over hoe we zaken in de toekomst anders zouden kunnen regelen.’
Annelies Verbeek, oprichter Kinderopvang Thuis
‘Onze nanny’s staan dichtbij het gezin’
‘Wij bieden opvang aan huis en een groot deel van onze nanny’s heeft doorgewerkt in verband met de cruciale beroepen van de ouder(s). Anderen kwamen thuis te zitten en misten hun werk enorm. Als nanny sta je dichtbij het gezin en richt je je op de complete zorg en begeleiding van de kinderen. Daarom was het belangrijk dat er op afstand contact was, zo werd er bijvoorbeeld via videobellen voorgelezen.’
Zoom koffieochtend
‘Helaas kon onze koffieochtend voor nanny’s niet meer doorgaan en zijn we overgestapt op een Zoom koffieochtend. Ook dat werkt! En er werden meer kansen gezien, zoals tijd voor thuisscholing.’
‘Ik vind het interessant om met een frisse blik naar een compleet nieuwe situatie te kijken en hierover met elkaar in gesprek te gaan. We hebben veel waardering gekregen voor hoe we de informatie delen en dat is fijn, er komt veel op je af in deze periode.’
Auteur: Wendy Meerbeek, freelance communicatie adviseur in kinderopvang en onderwijs en redacteur van KindVak Magazine.