Vernieuwend onderwijs. Een kleine Google search levert als een van de eerste hits de term ‘traditioneel vernieuwingsonderwijs’ op, onderwijsconcepten als Freinet, Montessori, Dalton, vrije en Jenaplan. Allen toegespitst op de individuele ontwikkeling van het kind, maar wel vanuit één pedagogische visie. Hoe zit dat vandaag de dag?
De Kinderboekenweek ligt al even achter ons met als thema ‘Jij kan worden wat je wil’. Of je goed bent in schrijven, lezen of juist in tekenen, en welke leeftijd je ook hebt, ieder kind kan worden waar hij of zij van droomt. Waar word je blij van? Wat geeft jou energie? We vinden het steeds belangrijker de individuele talenten van kinderen te benutten en tot bloei te laten komen, toch is er nog steeds één curriculum en leraren hebben soms meer dan 30 kinderen onder hun hoede. Hoe ga je dan om met individuele talentontwikkeling? En hoe dragen (digitale) middelen bij aan talentgericht onderwijs? KindVak – dé beurs voor professionals uit KO en PO – heeft uitgebreid aandacht voor dit thema! Vanuit de standhouders, in de workshops en op de vloer met de Klas voor de Toekomst!
Rutger van Empel, verkoopmanager bij Mercurius
‘Binnen het vrijeschool onderwijs hebben leerlingen van groep 3 t/m 8 dezelfde leerkracht. Hierdoor heeft de docent de talenten van leerlingen goed in beeld. In samenwerking met de leraren weten wij als organisatie welke producten er nodig zijn om alles uit het kind te halen. Deze materialen, waarmee kinderen spelenderwijs leren ontdekken, zullen wij op de KindVak beurs presenteren.
Binnen het vrijeschool onderwijs gaan hoofd, hart, handen en voeten samen, daar dragen wij graag een steentje aan bij.’
Marvin Reuvers, teamleider onderwijsadviseurs bij de Rolf groep
‘Wij helpen scholen om het allerbeste uit ieder kind te halen. Samen bespreken we de toekomstplannen en pedagogische visie. Zo horen en zien wij dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan digitale vaardigheden en blended learning. Hiervoor ontwikkelen wij samen met scholen een passend programma bestaande uit materiaal en training en advies op maat. We streven naar een samenwerking waarbij een leerkracht ‘ambassadeur’ is en een brugfunctie heeft tussen ons als onderwijsorganisatie en het schoolteam. Door het samen te doen maken we betere keuzes én het verschil voor nu en in de toekomst.’