Die sleutel tot succes is een mix van succesfactoren én strategische keuzes. Literatuuronderzoek levert een lijst van vijftien succesfactoren op die houvast bieden. Maar daarnaast zijn een aantal keuzes die je maakt mede bepalend. Want elke speelplek is uniek en vraagt om afwegingen, specifiek voor die plek. Dit concluderen wij, InnoSportLab Sport & Beweeg en Branchevereniging Spelen & Bewegen, naar aanleiding van een literatuuronderzoek en een praktijkonderzoek, uitgevoerd door InnoSportLab Sport & Beweeg, naar de succesfactoren van een speelplek.
Spelende kinderen is wat we het liefste zien, maar soms ligt een speelplek er verlaten bij. Daarbij komt dat het aandeel kinderen dat iedere dag buiten speelt, blijft dalen. Onderzoek van Jantje Beton toont aan dat 66% van de huidige generatie grootouders vroeger dagelijks buiten speelde. En van de huidige generatie ouders speelde 59% dagelijks buiten. Het is zorgwekkend dat van de huidige kinderen nog slechts 14% elke dag buiten speelt. 15% van de kinderen speelt zelfs nooit buiten! Jantje Beton (2018) vroeg kinderen naar de redenen hiervan. De belangrijkste reden? 39% van de kinderen vindt de speelplekken saai en speelt daarom liever binnen. Vanuit de Branchevereniging Spelen & Bewegen willen we graag speelplekken realiseren die kinderen en omwonenden aanspreken en triggeren om de speelplek te gebruiken. Maar wat maakt een speelplek in de tijd van nu aantrekkelijk voor kinderen? InnoSportLab Sport & Beweeg kreeg opdracht op zoek te gaan naar de succesfactoren van een speelplek.
Wil je weten wat de resultaten van dit onderzoek zijn? Lees dan het volledige bericht of vraag de samenvatting van het onderzoek op op www.spelenenbewegen.nl